[W.I.P] Mitt eget spel, en total conversation till Amnesia: The dark descent

För många herrans år sedan släpptes Penumbra(latin för skugga) till världen, alla som spelat serien vet hur makalöst bra det är för att vara lågbudget indieproducerat spel. Det hela startade på Gotland när 3 svenska studenter bestämde att göra sitt slutgiltiga projekt innan studierna på högskolan var över. ¨

Det startade med ett teknikdemo för en speciellt fysikmotor som heter Newton Game Dynamics. Så lärare och spelare blev förbluffade över hur bra det var och sporrade studenterna att fortsätta producera spel. Idag har dom startat ett eget spelbolag och omsätter miljoner, just nu har det släppt en 5 titlar varav deras två senare är titilerade Amnesia.

Redan när jag spelade deras första spel Penumbra: Overture väcktes nyfikenheten över vilken motor dom jobbar i och hur man tillverkar egna spel i denna motor. Men då fanns inte möjligheten att få tag i deras motor som kallas HLP. Så jag fortsatte att göra några små banor i Half-life motorn och Half-life 2 motorn mest på skoj.

MEN i och med att Amnesia såg dagens ljus så har det utvecklat sin motor och kallar den HLP2, och det är fritt fram för alla som äger spelet att använda den själv.

Så jag har på senare tid arbetat i denna motor när jag har haft tid över och bestämt mig för att släppa mitt eget spel. Det kommer krävas otroligt mycket arbete och tid, men det kommer vara lärorikt och spännande. Så förhoppningsvis släpper jag ett demo om några månader som är redo att spelas. Stay tuned!

Ett smakprov på första banan i level editorn. Kommer lite bilder ingame också för de som är intresserade.

 
 
Early stages...